Hur använder ni företagets data?
Alla företag, oavsett bransch eller verksamhet, kan samla in en mängd data varje dag. Men insamling av data är så klart bara till någon egentlig nytta om den sedan även kommer till användning på något sätt.
Många företag är idag duktiga på att samla in data av olika slag. Information om sina kunder är ju något ganska självklart i många branscher, men även intern data om exempelvis effektivitet i olika arbetet och processer finns det ett stort värde av insamlad data.
Att verkligen använda denna data kan dock vara lättare sagt än gjort i många fall. Det är svårt att dra slutsatser från den om det inte finns ett bra sätt att sammanställa och även visualisera den insamlade datan. Som tur är finns det utmärkta exempel av programvara som kan komma till räddningen i detta skede.
Med hjälp av sådant går det att hitta viktiga röda trådar som belyser både den ena och den andra aspekten av all information företaget har samlat in, som annars kan vara svårt att inse själv när man manuellt går igenom allt som finns i databaserna.
Analysering av data kan leda en till att hitta viktiga saker som mervärde för kunder, effektivisering i arbete och processer, gemensamma nämnare hos kunder, hur besökare använder företagets webbplats och mycket mer.
Men denna information är ju också något som företaget måste agera på för att kunna dra nytta av. Och det är viktigt att man inte agerar bara på korrelationer. Det gäller att gräva djupt för att skilja samband med sammanträffanden. Ta därför alltid tid att korrekt analysera datan.