Det finns inget dyrare för företag än felrekryteringar. Att slarva sig igenom en rekrytering för att man behöver ha in en person snabbt är bland det värsta du kan göra. Du kan ha tur och verkligen lyckas få in en bra person, men det kan också bli helt tvärtom.
De timmarna som du har sparat kommer kosta dig ännu fler timmar och mycket, mycket pengar. Att sedan behöva börja om på ruta ett och behöva lära upp en ytterligare person, betala lön till den felrekryterade inklusive uppsägningstid. Dessutom kan det bli lite dålig stämning på kontoret där andra personer blir lite oroliga, eftersom någon precis har fått sparken. Varken roligt eller nödvändigt.
Smidigare process
Genom att säkerställa att rätt kompetens kommer hela processen gå mycket smidigare än förr. Ta hjälp av experter, du måste inte göra exakt allting själv. Det är viktigt att göra en slags behovsanalys för att se vad för kompetens som ni faktiskt saknar i dagsläget. Dessutom kan ni få hjälp med att förbättra samarbetet inom teamen – vilket vi alla vet verkligen kan behövas. Kompetens behöver inte heller vara allt för att en person ska passa bra in i ett team. Det är viktigt att dynamiken passar med resten av personerna, så även personligheten måste tas i beaktande