Vikten av en bra logotyp
En logotyp är inget man ska bara slänga ihop på ett kort lunchmöte, detta är en del av företagets ansikte utåt och är därför en viktig del av marknadsföringen.
Det första valet man bör göra är huruvida man ska ha en logotyp med text eller inte. Det är många företag som använder sig av sitt namn i sin logotyp, men detta är inte att rekommendera för alla företag. Ett väldigt långt företagsnamn kan vara mer mer lämpat till bara en förkortning eller helt enkelt en bild.
Detta är ju för att man vill att en logotyp ska vara lätt att känna igen, även om den sitter på en bil som kör förbi när man själv sitter och väntar på trafikljuset. Företagets logotyp bör också förmedla en känsla av branschen som företaget befinner sig inom, det lämpar sig till exempel knappast att ha en abstrakt logo i skrikiga färger om man är en begravningsbyrå.
När man skapar en logo är det bäst att göra detta i vad man kallar vektorgrafik, på så sätt kan man skala bilden upp och ned utan att få någon kvalitetsförlust. Man kan aldrig veta i förväg vad man kommer att sätta logotypen på.
En av de bästa informationskällorna man kan få tag på när det kommer till logotyp och branding är The Brand Handbook, skriven av Wally Olins. Denna bok bör alla ha läst innan de går vidare till att skapa sin logotyp, den innehåller helt enkelt för mycket bra information för att riskera att gå miste om.