Webbshoppens överlevnad
Att starta en webbshop är enkelt, det svåra är att få den att överleva och jobba för dig.
Utbudet
Bestäm dig redan från början om du vill vara en stor butik som säljer inom flera kategorier, eller en mer specialiserad butik som håller på med en nischad produkt. En nischade butik är enklare att kontrollera men försäljningen kan vara svårare.
Reklam och marknadsföring – mät resultaten
Alla behöver göra reklam och marknadsföra sig på något sätt, det kommer du inte undan. Som ny på marknaden är budgeten mindre och det gäller att välja reklamformer du har råd med och som du kan förvänta dig resultat av. Det viktigaste inom detta är att få mätbara resultat, för att se att du placerar pengarna rätt. Om någon gör marknadsföring åt dig, ska du be om att få se mätvärde och responsdata efteråt. Det är bara då du kan se om din metod är lönsam eller inte.
Skilja sig från mängden
Alla butiker på nätet försöker hitta sätt att skilja sig från konkurrenten. En ung webbshop kan konkurrera med de äldre genom smarta knep: såsom att vara snabb på att skicka varor, sänka sina fraktkostnader eller bara sätta lägre priser på liknande varor. Man vill locka in nya kunder och gärna få några av konkurrenternas kunder att vända sig till dig istället.
Vikten av kundservice
Det är svårare att hantera kunder över nätet. Få saker sker i realtid och dina kundmöten är via mail eller telefon istället för öga mot öga. Det lägger ännu mer ansvar på dig att hantera dina kunder och kunna möta kritik och missnöje på rätt sätt. En onöjd kund ska avsluta ett samtal med dig med ett leende. Ibland är det omöjligt, men det är en tumregel att sträva efter. Har du anställda ska du lägga ut företagets kundserviceregler tydligt så ingen gör sig ovän med personerna som får företaget att överleva.