Hitta effektiva sätt att arbeta på
Alla är vi olika och vissa är mer effektiva än andra i sitt arbete. Planering är viktigt när det gäller att hitta effektiva sätt att arbeta på. Försök skriva ner hur ni arbetar och be någon annan titta på detta för att se om man kan förändra arbetssättet.
Mycket beror på vilket typ av arbete man har och hur man är som människa, vissa verkar arbeta långsamt men i själva verket arbetar snabbare än de flesta. Andra kanske verkar som de är väldigt effektiva men i själva verket så får de knappt något gjort under dagen. Det gäller att ha rätt inställning till det arbete man utför. Om man känner en glädje inför arbetsuppgifterna så kommer det mest troligt att gå snabbar att lösa dessa.
Om man tycker om den syssla man håller på med så brukar det gå betydligt fortare än om man inte har samma känslor för sitt arbete. Förmodligen kan man pressa sig betydligt mer än vad man gör men den inställningen man har till både arbetet, sina chefer och arbetskamrater hindrar en att utföra jobbet på ett effektivt sätt. Det har mycket till vilken inställning man har till både det arbete man utför och sina arbetskamrater. Även om man inte umgås utanför arbetet så gäller det att ha en god relation till sina arbetskamrater.
Är man ett arbetslag och man har en skön känsla för varandra och det arbete man utför så blir man mest troligt mer effektiv. Man känner att man gör inte något enbart för sin egen skull utan för hela arbetslaget och företaget. Om man känner sig tillfredsställd med det arbete man utför så blir det så mycket roligare att arbeta med det man gör. Även om man älskar det man gör så kan det finnas en fördel att lämna arbetet när man går hem för dagen. Det kan vara skönt att kunna koppla ifrån och ha sin fritid.